Als een medewerker last heeft van pijn of overmatige stressklachten is het voor de werkgever vaak niet duidelijk wat er het beste gedaan kan worden om verzuim te voorkomen of om herstel te bevorderen. Er is veel aandacht voor de diagnose en de behandeling maar veel te weinig voor het gedrag dat de klacht kan verminderen.

Vaak zijn lichamelijke klachten te herleiden tot psychosociale factoren. Hierbij is niet zozeer een klachtengerichte behandeling, maar een gedragsmatige behandeling op zijn plaats. Een adviserend consult geeft duidelijkheid over de fysieke, mentale en gedragsmatige factoren die van invloed zijn op klacht en mogelijkheden om (frequent) verzuim te voorkomen en de arbeidsbelastbaarheid te verbeteren.

Hoe werkt een adviserend consult?

  • Persoonlijke kennismaking met de medewerker en inventarisatie van de klacht(en) thuis of op het werk.
  • Inventarisatie van klachten, interventies,resultaten en inzetbaarheid.
  • In kaart brengen van de cognitie, emotionele gesteldheid, coping-gedrag en omgevingsfactoren met betrekking tot de (pijn)klachten.
  • Inventarisatie gewenste situatie
  • Globale analyse fysieke belasting – belastbaarheid
  • Beoordeling van de houding en bewegingsgewoonten, functioneel spiergebruik en vitaliteit in relatie tot de klacht.

Advies

Afhankelijk van de bevindingen geven wij advies en tips over:

  • gunstige werkgewoonten
  • een adequate omgang met de klacht
  • de invloed van leefstijl, stress en ongerustheid op de klacht
  • mogelijkheden om de klacht te verminderen

Rapportage

De resultaten van het adviserend consult rapporteren we aan de werkgever en de medewerker. In het rapport nemen we ook persoonsgerichte adviezen op en doen we afhankelijk van de uitkomsten een voorstel voor een vervolgtraject.

Meer weten?