Stressmanagement

STRESSMANAGEMENT

Stress op het werk is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische aandoeningen. 36% van het verzuim ontstaat door werkstress.

Thuis of op het werk heeft iedereen ermee te maken: stress. Stress is een  natuurlijke, gezonde reactie van het lichaam. We hebben zelfs een zekere mate van stress nodig om goed te functioneren. Langdurige stress kan echter leiden tot allerlei gezondheidsklachten, verminderde productiviteit en verzuim. Het kan ook bestaande (fysieke) klachten verergeren. 

Tot rust komen, bewegen en een gezonde levensstijl verminderen de negatieve effecten van stress en verbeteren de gezondheid. Hoewel iedereen over het natuurlijke vermogen beschikt om te ontspannen, nemen veel mensen daar niet genoeg tijd voor. Soms is dit een vaardigheid die ze opnieuw moeten aanleren. Uiteindelijk zal dit leiden tot een vermindering van het verzuim, meer motivatie, betere performance en meer werkplezier.

STRESSMANAGEMENT

Juist omdat iedereen anders met stress te maken heeft, staat de persoonlijke ervaring centraal bij stressmanagement. Voordat mensen hun gedrag kunnen veranderen om minder last te hebben van stress, moeten ze eerst hun stress herkennen en erkennen.

RESULTAAT

  • Inzicht in percepties en overtuigingen in relatie tot stress
  • Praktische kennis over stress en stressregulering
  • Eenvoudig toepasbare technieken om stress te “managen” (ook in situaties waarin je onder druk moet presteren)
  • Een persoonlijk stressmanagement plan
  • Meer rust, energie en balans

BEKNOPTE INHOUD

  • Positieve stress, negatieve stress en chronische stress
  • Oorzaak, risico’s en klachten 
  • Wat doet stress met ons lichaam en brein 
  • Stress in relatie tot bewegen, slaap, voeding, ademhaling
  • Persoonlijke strategieën om beter om te gaan met stress
  • Ontspanningstechnieken, ademhalingsoefeningen en biofeedback
  • Hoe kan je nieuwe inzichten en vaardigheden toepassen 
  • Stressmanagement met behulp van biofeedback
  • Persoonlijk plan van aanpak maken

WERKWIJZE

De werkwijze is no nonsens, wetenschappelijk onderbouwd, interactief, praktisch toepasbaar en ervaringsgericht. We maken een programma op maat afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie en/of wensen van de deelnemer.

MODELIJKHEDEN

  • Individuele coaching (online/telefonisch of op locatie)
  • Open inschrijving
  • Incompany

MEER WETEN OVER  STRESSMANAGEMENT?

Call Now Button
X